De ontbrekende schakel in veel eHealth en Domotica-projecten…

Open LinkedIn, twitter of sla een van de vakbladen open en je vindt geheid binnen 2 minuten een artikel met de term 'eHealth' of 'Domotica' erin. Het lijken wel toverwoorden geworden. Als je als zorgorganisatie anno 2015 geen 'app' hebt voortgebracht dan tel je eigenlijk niet meer mee... Maar bereiken al die technieken de patiënt, en in het bijzondere de kwetsbare oudere of chronisch zieke, eigenlijk wel? Het antwoord is (helaas) 'nee, meestal niet'.  Hoe kunnen we dat veranderen?

Opa Diederik
Afgelopen weekend sprak ik met Opa Diederik. Een zelfbewuste opa. Oud, maar zeker niet levensmoe. En nieuwsgierig bovendien. Opa Diederik had gelezen dat hij dankzij moderne techniek langer zelfstandig thuis kon blijven. De afgelopen maanden had hij krantenartikelen verzameld over slimme hulpmiddelen. Met die kennis ging hij op zoek naar iets voor hem… maar naar wat eigenlijk?

Opa Diederik wist niet zo goed waar hij moest beginnen. Welke mogelijkheden waren er voor hem en voor zijn vrouw? Hij besloot het te vragen aan zijn dochter en die had een goed idee. Opa moest aan de iPad! Daarmee kon je langer zelfstandig blijven. Opa Diederik besloot naar de winkel te gaan om een iPad te kopen en koos voor een mooie witte. Thuis aangekomen maakte hij de doos open. Hij had er echt zin in!

De eerste vraag die de iPad stelde….wat is uw e-mailadres. Maar Opa Diederik had geen e-mailadres. En ook geen idee hoe hij die kon krijgen. De volgende vraag: “kies uw WiFi-netwerk”… WiFi-netwerk? Opa Diederik had geen idee. Hij had helemaal geen Wi-nogwat-netwerk. Hij werd er moedeloos van. Opa Diederik belde zijn dochter en die legde hem uit dat hij internet moest aanvragen. 4-6 weken wachten, vertelde de helpdesk. Zou Opa Diederik dan zelfstandig kunnen blijven? Aan alleen een iPad met internet had hij toch niet genoeg? Hoe kon die de pillen van zijn vrouw controleren, zijn bloeddruk in de gaten houden en zorgen dat hun onveilige gevoel in de avonden verdween…?

Zoektocht
Zomaar een willekeurige Opa in zomaar een willekeurig situatie. Maar wel een situatie die helaas voor steeds meer ouderen de dagelijkse realiteit is. Bij FocusCura (www.focuscura.com) worden we steeds vaker gebeld door consumenten, ouderen en mantelzorgers. Mensen die gehoord hebben over ‘techniek in de zorg’ of zelfs bellen met termen als ‘Demotica’ of ‘eHealth’. Zij willen weten wat er mogelijk is, maar hebben vaak geen idee waar ze moeten beginnen of hoe ze aan bepaalde zorginnovaties voor henzelf kunnen komen.

Van gadgets naar diensten
En het probleem gaat nog iets verder. In toenemende mate zijn er websites of winkels waar je ‘eHealth-gadgets’ kan kopen. Handige apparaatjes die absoluut helpen. Maar voor de meer serieuze zorgondersteuning heb je niets aan alleen een gadget. Als je bloeddruk op afstand bewaakt wordt, wil je dat er door een professional aan de bel getrokken wordt als het niet goed gaat. En als je een hulpmiddel hebt voor het nemen van medicatie en het gaat niet goed, dan is een wijkverpleegkundige aan huis die je helpt cruciaal. Slimme hulpmiddelen ingebed in het zorgproces zeg maar.

Hoe brengen we eHealth naar de consument?
Ik geloof erin dat, willen we dat eHealth of Domotica echt gaat helpen in de zorg, we de consument in staat moeten stellen zelf keuzes te maken. En dat begint ermee te laten zien (en ervaren!) wat er allemaal mogelijk is. Hoe het hen gaat helpen problemen waarmee ze zitten op te lossen. En hoe het hen de mogelijkheid biedt de slimme toepassingen zelf in huis te halen als zij dat willen.

eHealthPoint, middenin de wijk
Om dit gedachtegoed kracht bij te zetten en niet afwachtend toe te kijken, slaan FocusCura en Medipoint, de grootste leverancier van hulpmiddelen met maar liefst 70 fysieke thuiszorgwinkels door heel Nederland, de handen ineen. Samen met diverse fabrikanten op het gebied van eHealth of Domotica, realiseren wij het concept eHealthPoint(.nl) op deze site, maar straks ook in geselecteerde Medipoint winkels in de wijk. eHealthpoint moet een plaats zijn waar ouderen en hun mantelzorgers terecht kunnen met hun vragen. Diensten die verbonden zijn met zorgorganisaties, die ook de zorgverlening leveren.

Doet u mee?
Ik hoop dat Opa Diederik zo een plek krijgt waardoor hij niet hoeft vast te lopen. En dat hij terecht kan op een plaats waar hij zelf de regie kan pakken en keuzes kan maken. Doet u mee? eHealthPoint staat nadrukkelijk open voor partijen die slimme zorginnovaties hebben en voor ideeën!