Extreme hitte in Nederland, bent u goed voorbereid?

Pret in het zwembad, barbecueën en ijsjes eten, dat is waar de meeste mensen aan denken wanneer de temperaturen oplopen en de zon schijnt. Echter bij extreme hitte ligt er ook gevaar op de loer. Bent u goed voorbereid?

Omgaan met hitte
Warm weer heeft veel invloed op het menselijk lichaam, dat het beste functioneert bij een lichaamstemperatuur van ongeveer 37°c. Tijdens een hittegolf moeten sommige groepen extra maatregelen nemen om de temperatuurregulatie optimaal te houden.

  • Ouderen hebben vaak een minder dorstgevoel, waardoor ze te weinig drinken en hun temperatuurregulatie vaak niet optimaal werkt.
  • Kleine kinderen kunnen makkelijk uitdrogen omdat hun temperatuurregulatie nog niet voldoende is ontwikkeld.
  • Mensen met overgewicht hebben moeite met temperatuurregulatie omdat de warmte afvoer via de huid minder is.

Wat kunt u doen?
Uw vochtbalans op peil houden is essentieel tijdens warm weer. Om warmte af te kunnen voeren moet u kunnen zweten. Daarvoor moet er voldoende vocht in het lichaam aanwezig zijn, waarbij er genoeg vocht moet overblijven voor de normale lichaamsfuncties. 

Tips tijdens warm weer

  • Drink tijdens warme dagen 2 liter vocht. Het is aan te raden om regelmatig kleine beetjes te drinken.
  • Wees voorzichtig met het drinken van alcohol.
  • Drink optijd, wacht niet totdat u dorst krijgt.
  • Plast u minder dan normaal? Dit is een teken dat u extra vocht nodig heeft.
  • Eet voldoende groente en fruit, hierin zit voldoende vocht, zouten en vitamines. Smoothies van verse groente en fruit zijn ook zeer geschikt.
  • Kijk op het bewaarschrift van uw medicijn of u uw medicijnen met warm weer in de koelkast moet bewaren.
  • Vermijd grote inspanningen, ga alleen vroeg in de morgen naar buiten, wanneer het buiten nog koel is.
  • Gebruik een ventilator of airco wanneer het in huis te warm wordt.

Hieronder treft u een aantal producten die u helpen tijdens extreme warmte.

Compressiekous Drinkbeker
Keukenmachine Wandelstok met zitje