basket check twitter facebook youtube linkedin voordeel-advies voordeel-assortiment voordeel-vrijheid search caret-down caret-down no-image
  • Veilig online betalen
  • Boven €25,- gratis thuisbezorgd
  • 60 echte winkels door heel nederland

Valpreventie: wat kunt u zelf doen?

Veel ouderen ervaren een toenemende angst om te vallen. Tegenwoordig worden er daarom diverse cursussen valpreventie aangeboden. Daarnaast zijn er ook dingen die u zelf kunt doen om het risico op vallen te verkleinen. Lees onze 9 tips

Back Shape Little Icon Little Icon
Back Shape Little Icon Little Icon

Valpreventie: wat kunt u zelf doen?

Veel ouderen ervaren een toenemende angst om te vallen. Tegenwoordig worden er daarom diverse cursussen valpreventie aangeboden. Daarnaast zijn er ook dingen die u zelf kunt doen om het risico op vallen te verkleinen. Lees onze 9 tips

1. Blijf in beweging

Als u bang bent om te vallen, bent u misschien geneigd om minder te bewegen. Toch is het juist belangrijk om in beweging te blijven: op die manier werkt u aan spierkracht en balans waardoor het risico op vallen vermindert. Ga thuis aan de slag met bijvoorbeeld een hometrainer of fietstrainer. Er bestaan speciale beweegprogramma’s die gericht zijn op valpreventie. Informeer bij uw huisarts of fysiotherapeut.

2. Laat uw medicijngebruik checken

Medicijngebruik en vallen gaan helaas vaak samen. Er zijn vele medicijnen die het risico op vallen verhogen. Denk daarbij aan medicijnen voor bloeddrukverlaging en
slaapbevordering. Ook medicijnen met bijwerkingen als vermoeidheid, verwarring en duizeligheid zijn boosdoeners. Bespreek daarom uw medicijngebruik en de nadelige
bijwerking ervan, regelmatig met uw huisarts.

3. Ziet u het allemaal nog scherp?

Als u niet goed ziet waar u loopt dan is het risico op vallen groter. Laat daarom regelmatig uw ogen controleren door een opticien of oogarts en zoek indien nodig naar een oplossing om uw zicht te verbeteren. Denk ook aan goede verlichting in huis, bijvoorbeeld wanneer u ’s nachts naar het toilet gaat.

4. Vitamine D voor sterke botten én spieren

Vitamine D is nodig voor sterke botten. Dat is belangrijk, want mocht u vallen dan breekt u minder snel een bot. Maar voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Wist u dat een vitamine D tekort ook kan leiden tot spierzwakte? Voldoende spierkracht helpt het valrisico verminderen.

Veel Nederlanders hebben een vitamine D tekort. Laat uw bloedwaarde testen via uw huisarts en streef naar een minimale waarde van 80 nmol/l. Informeer altijd naar de waarde, want sommige artsen houden een lagere referentiewaarde aan. Een tekort kunt u niet aanvullen met zonlicht of voeding die rijk is aan vitamine D. Gebruik een hoogwaardig vitamine D3 supplement om uw tekort aan te vullen.

Ook een tekort aan vitamine B12 kan leiden tot spierzwakte en komt vrij vaak voor. Een bloedonderzoek via uw huisarts kan uitsluitsel geven.

5. Is uw huis veilig?

In uw eigen huis brengt u waarschijnlijk veel tijd door. Zorg daarom dat u het valrisico thuis tot een minimum beperkt. Vaak kan dat al met een aantal kleine aanpassingen, zoals:

– Zorg voor voldoende loopruimte in huis. Zet het huis niet te vol met meubels en losse spullen. Let er ook op dat er geen losliggende kleedjes of snoeren zijn waarover u kunt struikelen.
– Om makkelijker over drempels te komen kunt u drempelhulpen gebruiken.
– Zorg dat er voldoende plaatsen zijn waar u zich vast kunt houden, zoals stevige meubels, wandbeugels in toilet en badkamer, een trapleuning.
– Voorkom ongelukken in de badkamer met de tips voor een veilige badkamer in dit artikel.
– Een ergotherapeut kan samen met u kijken naar uw dagelijkse activiteiten en uw leefomgeving en u adviseren over eventuele aanpassingen.

6. Buiten de deur

Ook buiten kunt u het risico op vallen verminderen. Zorg dat de tuinbestrating en verlichting in uw eigen tuin in orde zijn. Losliggende stoeptegels in uw buurt kunt u melden bij de gemeente. Zorg dat u goed zittende schoenen draagt als u naar buiten gaat en gebruik in de winter als het glad is antislipschoeisel. Voor extra stabiliteit kunt u een rollator gebruiken, zie tip 7.

7. Gebruik een rollator

Een rollator biedt zekerheid en stabiliteit tijdens het lopen, bijvoorbeeld als u problemen heeft met uw evenwicht. Zo kunt u weer met een veilig gevoel op pad. Als u tijdens uw wandeling vermoeid raakt, kunt u eventjes uitrusten op de rollator. Zet de rollator wel altijd op de rem voordat u gaat zitten! Er zijn rollators in alle soorten en maten. Kies een rollator die bij u past en laat u goed adviseren over het gebruik en de juiste afstelling. >Lees meer over een rollator als hulpmiddel

8. Neem uw tijd

Iedereen kent het wel, juist wanneer u iets even snel wilt doen, gaat er iets mis. Neem daarom rustig de tijd en haast u niet wanneer de deurbel of telefoon gaat. Doe één ding tegelijk en doe dat met uw volle aandacht. Als u tijdens een wandeling vermoeid of duizelig wordt, rust dan eventjes uit op een bankje of op uw rollator.

9. Neem extra voorzorgsmaatregelen voor het geval u toch valt

Door bovenstaande tips toe te passen vermindert u het risico om te vallen. Toch kan het u een veilig gevoel geven om voorzorgsmaatregelen te nemen, voor het geval u toch een keer valt. Denk bijvoorbeeld aan een persoonlijk alarmeringssysteem. Zo kunt u iemand waarschuwen die u komt helpen wanneer u gevallen bent. En wist u dat er speciale heupbeschermers bestaan die de kans op een gebroken heup verkleinen?

Verklein het risico op vallen met deze producten

Wandbeugel Vitility

Wandbeugel Vitility

€9,99 Meer informatie
Douche- en badmat anti-slip

Douche- en badmat anti-slip

€13,99 Meer informatie
Douchekruk met uitsparing

Douchekruk met uitsparing

€29,99 Meer informatie
SecuCare drempelhulp (1 tot 8 cm hoogte)

SecuCare drempelhulp (1 tot 8 cm hoogte)

€34,99 Meer informatie

Ook interessant

Voordelen rollator

Voordelen rollator

Wanneer is een rollator nodig? En welke voordelen kan een rollator u bieden? Onze rollator-expert Angélique geeft u de benodigde voorlichting en zet alle voordelen op een rij.

Checklist: goed voorbereid op pad

Checklist: goed voorbereid op pad

Ook wanneer u wat slechter ter been bent, is het fijn om er zelf op uit te gaan. Lees de checklist om dit zo veilig mogelijk te doen.

Alles over ergotherapie

Alles over ergotherapie

Een ergotherapeut helpt mensen die problemen hebben met het uitvoeren van hun dagelijkse handelingen. Kan ergotherapie iets voor u betekenen?

Ook interessant

Voordelen rollator

Voordelen rollator

Wanneer is een rollator nodig? En welke voordelen kan een rollator u bieden? Onze rollator-expert Angélique geeft u de benodigde voorlichting en zet alle voordelen op een rij.

Checklist: goed voorbereid op pad

Checklist: goed voorbereid op pad

Ook wanneer u wat slechter ter been bent, is het fijn om er zelf op uit te gaan. Lees de checklist om dit zo veilig mogelijk te doen.

Alles over ergotherapie

Alles over ergotherapie

Een ergotherapeut helpt mensen die problemen hebben met het uitvoeren van hun dagelijkse handelingen. Kan ergotherapie iets voor u betekenen?

Om uw bezoek op Medipoint.nl makkelijker en persoonlijker te maken, maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies verzamelen we persoonsgegevens, die wij en derde partijen gebruiken om uw internetgedrag te volgen. Zo kunnen wij content en advertenties aanpassen aan uw interesses. Door verder gebruik te maken van onze website gaat u hiermee akkoord. Meer weten? U leest het op onze cookiepagina SLUITEN