basket check twitter facebook youtube linkedin voordeel-advies voordeel-assortiment voordeel-vrijheid search caret-down no-image

Zwemmen, barbecueën en ijsjes eten, dat is waar de meeste mensen aan denken wanneer de temperaturen oplopen en de zon schijnt. Echter bij extreme hitte ligt er ook gevaar op de loer. Warm weer heeft veel invloed op het menselijk lichaam. Tijdens een hittegolf moeten sommige mensen dan ook extra maatregelen nemen om de lichaamstemperatuur optimaal te houden.

Wie moet er extra goed opletten?

Onder andere leeftijd en gewicht kunnen van invloed zijn op de kwaliteit van de temperatuurregulatie van het lichaam. Ouderen hebben vaak een minder dorstgevoel, waardoor ze te weinig drinken en hun temperatuurregulatie niet optimaal werkt. Daarnaast kunnen baby’s en kleine kinderen makkelijk uitdrogen, omdat hun temperatuurregulatie nog niet voldoende is ontwikkeld, of omdat zij nog niet in staat zijn om aan te geven dat ze dorst hebben. Ook mensen met overgewicht kunnen moeite hebben met de temperatuurregulatie, omdat de warmteafvoer via de huid minder is.

Wat kunt u doen?

Om oververhitting en uitdroging te voorkomen, is het van belang om uw vochtbalans op peil te houden en de felle middagzon te vermijden. Hier volgen een aantal tips om de hete dagen veilig en comfortabel door te komen:

Tips tijdens warm weer:

  • Drink tijdens warme dagen ongeveer 2 liter vocht.
  • Het is aan te raden om regelmatig kleine beetjes te drinken.
  • Drink op tijd, wacht niet totdat u dorst krijgt.
  • Baby’s en kinderen moeten ook meer drinken, geef deze dus op tijd de fles of water.
  • Wees voorzichtig met het drinken van alcohol. Dit droogt uw lichaam sneller uit.
  • Plast u minder dan normaal? Dit is een teken dat u meer vocht nodig heeft.
  • Is uw urine donkergeel van kleur? Ook dit is een teken dat u meer vocht nodig heeft. Mogelijk heeft u te weinig gedronken of heeft u net veel vocht verloren.
  • Eet voldoende groente en fruit, hierin zit ook vocht, zouten en vitamines. Smoothies van verse groenten en fruit zijn ook zeer geschikt.
  • Bent u mantelzorger en maakt u zich tijdens warme dagen zorgen of de persoon die u verzorgt wel voldoende vocht binnen krijgt? Dan is er tegenwoordig een slim drinksysteem. Deze staat in verbinding met een app waardoor u op de hoogte bent van de hoeveelheid vocht die de zorgbehoevende binnenkrijgt.
  • Kolft u moedermelk af? Afgekolfde moedermelk moet tijdens warme dagen goed gekoeld blijven voor de houdbaarheid.
  • Kijk op het bewaarschrift van uw medicijn of u uw medicijnen met warm weer in de koelkast moet bewaren.
  • Vermijd de felle middagzon.
  • Gebruik een parasol in de tuin, op uw rollator of rolstoel voor meer schaduw.
  • Vermijd grote inspanningen, ga alleen vroeg in de morgen naar buiten, wanneer het buiten nog koel is.
  • Gebruik een ventilator of airco wanneer het in huis te warm wordt.

Producten die kunnen helpen tijdens de hitte