Privacyverklaring Medipoint
Deze privacyverklaring is het laatst aangepast in maart 2024.Iedere dag zetten wij ons in om voor onze klanten meer mogelijk te maken. Dat doen we met ons assortiment aan hulpmiddelen, maar ook met onze advies- en servicediensten. Om een goed hulpmiddel te kunnen verstrekken en adequate service te kunnen verlenen, heeft Medipoint informatie en persoonsgegevens nodig. Wij hechten grote waarde aan de privacy van onze klanten en dragen er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons geeft vertrouwelijk wordt behandeld.
Deze privacyverklaring heeft betrekking op de verwerking van persoonsgegevens door Medipoint B.V., Medipoint Retail B.V. en Medipoint WMO B.V. Medipoint is onderdeel van Medux B.V. De naam Medux kunt u daarom ook teruglezen in deze verklaring.
Onze privacyverklaring in het kort
Bij de verwerking van persoonsgegevens houden wij rekening met de privacywetgeving. Dat betekent onder andere dat wij:
• onze doeleinden duidelijk vastleggen voordat wij uw persoonsgegevens verwerken, via deze privacyverklaring;
• zo min mogelijk persoonsgegevens opslaan en enkel de gegevens die nodig zijn voor onze doeleinden;
• expliciet toestemming vragen voor de verwerking van uw persoonsgegevens, mocht toestemming verplicht zijn;
• benodigde beveiligingsmaatregelen treffen om uw persoonsgegevens te beschermen. Wij leggen deze verplichtingen ook op aan partijen die persoonsgegevens voor ons verwerken;
• uw rechten respecteren, zoals uw recht op inzage, wijzigen of verwijderen van persoonsgegevens.
Voor welke doeleinden gebruiken wij uw persoonsgegevens?
Contact opnemen, klacht indienen en klantenservice
Wanneer u een e-mail stuurt, ons contactformulier invult (bijvoorbeeld voor een serviceaanvraag of klacht), ons telefonisch benadert of op een andere manier contact met ons opneemt, gaat u in op ons aanbod om met ons in contact te treden (uitvoering van de overeenkomst). Wij zullen dergelijke berichten met daarin uw naam, adres, contactgegevens en eventueel uw geboortedatum (en eventueel zakelijke informatie wanneer u vanuit zakelijk oogpunt contact met ons opneemt) en de inhoud van uw bericht gebruiken om uw verzoek, vraag of klacht te beantwoorden. We bewaren uw gegevens zo lang als nodig is voor dit contact of tot maximaal 2 jaar nadat wij voor het laatst contact met u hebben gehad.
reCAPTCHA
Wij gebruiken reCAPTCHA om misbruik van onze contactformulieren door het versturen van spam te voorkomen. Door aan te geven dat u geen robot bent, wordt gecontroleerd:
• hoe snel het formulier wordt ingevuld;
• welke muisbewegingen er gemaakt worden tijdens het invullen;
• het IP-adres van degene die het formulier invult.
Deze gegevens worden geanalyseerd door Google LLC. Hieruit maakt Google op of ze te maken hebben met een legitieme bezoeker of een bot. Een echte bezoeker hoeft dan alleen op een vinkje te klikken, waarmee diegene bevestigt geen robot te zijn. Vervolgens kan het bericht dan via het formulier naar de ontvanger worden verzonden. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het privacybeleid van Google.
Als u met onze klantenservice belt, kan het gesprek worden opgenomen voor trainings- en/of coachingsdoeleinden. Daarover informeren we u tijdens het telefoongesprek. Dit doen we zodat we uw vraag of klacht als voorbeeld kunnen gebruiken tijdens (interne) trainingen. Op deze manier kan uw vraag of klacht bijdragen aan het verbeteren van onze klantenservice. Wij hebben een gerechtvaardigd belang tot het verbeteren van onze dienst voor deze verwerking. U kunt altijd bezwaar maken tegen het opnemen van het gesprek en/of het gebruiken hiervan voor trainingsdoeleinden. Gelieve dit aan het begin van het telefoongesprek direct bij uw gesprekspartner aan te geven. De gesprekken worden 2 maanden bewaard.
Het leveren en ophalen van hulpmiddelen en onze dienstverlening
Wanneer u bij ons een bestelling plaatst om hulpmiddelen te kopen, huren of lenen, gebruiken we uw persoonsgegevens om de overeenkomst met u netjes af te kunnen handelen (uitvoering van de overeenkomst). Hiervoor gebruiken we uw aanhef, naam, adres-, en contactgegevens, geboortedatum, eventueel de naam van de ledenvereniging waarbij u bent aangesloten en eventuele vragen of opmerkingen. Daarnaast vragen wij u om uw zorgverzekeraar en polisnummer op te geven. Deze gegevens hebben wij nodig in het kader van de aanvraag bij de zorgverzekeraar. Ten behoeve van onze dienstverlening kunnen wij ook gezondheidsgegevens en gegevens over uw ziektebeeld verwerken. Deze gegevens hebben wij nodig in het kader van de indicatiestelling. Daarmee kan het geleverde product vergoed worden bij de zorgverzekeraar.
In het geval u gebruikt maakt van onze slimme scootmobiel kunnen wij, met uw toestemming, uw locatie en gebruikersinformatie verwerken voor analyse- en onderhoudsdoeleinden van de slimme scootmobiel. Met deze informatie kunnen wij de slimme scootmobiel lokaliseren wanneer dat noodzakelijk is, onderzoek doen naar het gebruik ervan, inzien welke scootmobielen onderhoud behoeven en signaleren wanneer er defecten aan de scootmobiel zijn. Wij bewaren deze gegevens zolang als u de scootmobiel gebruikt. De verzamelde gegevens worden gebruikt voor optimale dienstverlening aan alle betrokken partijen (u als gebruiker informeren over de status van de scootmobiel, de eventuele gemeente die het gebruik faciliteert inzicht geven in het gebruik, Medipoint inzicht geven in de status ten behoeve van service en onderhoud en de fabrikant inzicht geven in de telemetrie data van de scootmobiel).
Onze bezorgdienst komt de gewenste producten vervolgens bij u bezorgen of u kunt het komen ophalen in één van onze winkels. Ook krijgen wij mogelijk informatie over uw betaling van uw bank of creditcardmaatschappij, en deze geven we weer door aan onze betalingspartners (iDeal, MasterCard, Visa of Billink). Uw factuurgegevens bewaren we tot zeven jaar, in het kader van de fiscale bewaarplicht, ook wanneer deze in uw account staan en u uw account opheft (zie het kopje hieronder voor meer informatie). De overige informatie bewaren wij in uw account totdat u uw account opzegt. Indien wij een overlijdensdatum ontvangen, zullen wij uw naam, klantnummer, telefoonnummer en adres verwerken om de hulpmiddelen terug te vragen.
Aangezien de hulpmiddelen die wij in ons assortiment voeren medische hulpmiddelen zijn, zijn wij wettelijk verplicht om het merk, type, registratienummer van het hulpmiddel en serviceverrichtingen hieraan in een register op te nemen. We zijn wettelijk verplicht om deze gegevens 7 jaar te bewaren.
Medipoint-account
Met een Medipoint-account kunt u onder andere sneller afrekenen, uw persoonsgegevens inzien en beheren en bestellingen traceren (uitvoering van de overeenkomst). Hiervoor gebruiken we uw aanhef, naam, adres, contactgegevens, lidmaatschap ledenvereniging en bijbehorend nummer, en uw wachtwoord. Deze gegevens bewaren we totdat u uw account weer opheft, met uitzondering van uw factuurgegevens (zie hierboven). Wanneer u 7 jaar geen bestellingen bij ons heeft geplaatst en niet meer heeft ingelogd, sturen wij nog eenmalig een reminder per e-mail. Wanneer u hier niet op reageert, verwijderen wij uw account.
Reviews
Via TrustPilot kunt u reviews schrijven over uw aankoop bij Medipoint. Zo worden andere klanten geholpen bij hun keuze op basis van de kwaliteit en het gebruiksgemak van het product. Wij hebben een gerechtvaardigd belang om de review op onze website te publiceren. Wij hebben namelijk een commercieel belang om onze dienstverlening te verbeteren. Ons commerciële belang staat in verhouding tot uw privacybelang, gezien het feit dat u zelf bepaalt of u een review wilt achterlaten, en welke informatie u dan geeft. Wij bewaren uw naam, review en e-mailadres zolang u een TrustPilot-account heeft.
Advies- en themadagen
Gedurende het hele jaar organiseert Medipoint diverse gratis advies- en themadagen op verschillende winkellocaties door het land. Wanneer u zich hiervoor heeft aangemeld met uw naam, voorkeursdag, contactgegevens en eventuele opmerkingen krijgt u persoonlijk advies, profiteert u van unieke aanbiedingen en is het mogelijk om onze producten vrijblijvend te proberen. Wij gebruiken uw gegevens om de overeenkomst met u uit te voeren, wat betekent dat wij u op de hoogte te brengen van de dag en bij aanmelding uw gewenste aanwezigheid registreren. Na afloop van de gekozen dag worden uw gegevens weer verwijderd.
Ledenvereniging
Op onze website kunt u aangeven lid te willen worden van een van de bij ons aangesloten ledenverenigingen. Wanneer u van die mogelijkheid gebruik maakt, zullen wij ter uitvoering van deze overeenkomst met u, uw naam en contactgegevens verstrekken aan de gekozen ledenvereniging. Zij zullen vervolgens contact met u opnemen en u een aanbod doen voor het lidmaatschap. Wij zullen uw lidmaatschapsverzoek maximaal één maand bewaren, tenzij wij verplicht zijn om de gegevens langer te bewaren. We raden u aan om de privacyverklaring van de betreffende ledenvereniging te raadplegen, om te controleren hoe zij met uw persoonsgegevens omgaan.
Declaratie
U kunt bij ons ook een hulpmiddel afnemen via uw zorgverzekeraar, in het kader van de Zorgverzekeringswet of via uw gemeente, in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) of via een andere instantie. Ten behoeve van de declaratie registreren wij aanvullend de naam van de zorgverzekeraar, de gemeente of de instantie waarbij wij de kosten in rekening brengen, uw verzekerdennummer en in veel gevallen uw burgerservicenummer (BSN). Wij bewaren de dossiers in het kader van deze werkzaamheden 7 jaar vanwege de wettelijke fiscale bewaarplicht.
WMO-consulenten van de gemeente kunnen via het WMO-portaal van Medipoint hulpmiddelen aanvragen voor hun inwoners. Hiervoor hanteren wij een andere privacyverklaring, deze is onderaan de pagina beschikbaar.
Nieuwsbrief
Als u op de hoogte wilt blijven van nieuwe ontwikkelingen, bijzondere producten, activiteiten en aanbiedingen, dan kunt u zich inschrijven voor de tweemaandelijkse Medipoint nieuwsbrief (toestemming). We registreren uw geslacht, naam, e-mailadres en uw voorkeur voor type mail dat u zou willen ontvangen.
Bij iedere nieuwsbrief die u ontvangt, is het bovendien mogelijk om u weer af te melden via een linkje in de mail.
Track & Trace
Wanneer u een bestelling in onze webshop heeft geplaatst, kunt u deze – als onderdeel van onze overeenkomst – volgen via onze Track & Trace-website. Wij bewaren uw naam, contact-, bestel- en adresgegevens zo lang als de overeenkomst.
Zorgprofessionals
Zorgprofessionals hebben de mogelijkheid om hulpmiddelen te bestellen voor hun cliënten. Dit gebeurt via ons WMO-portaal. Wij bewaren uw zakelijke persoonsgegevens zoals naam, contact- en betalingsgegevens en offerte-, en contactaanvragen totdat de overeenkomst met het bedrijf waarvoor u werkt is geëindigd.
Bezoek aan onze winkels en kantoren
Wanneer u bij een van onze kantoren op afspraak komt, dan registreren wij om de afspraak met u uit te kunnen voeren uw naam, contactgegevens en afspraakgegevens in de agenda. Deze gegevens blijven maximaal 2 jaar in de agenda bewaard. Wanneer u onze winkels bezoekt registreren wij verder beeldmateriaal van u via onze camerabewaking, omdat wij daar een gerechtvaardigd beveiligingsbelang bij hebben. Dit doen wij enkel om de veiligheid van onze bezoekers, onze medewerkers en om onze eigendommen te beschermen. De camerabeelden bewaren wij maximaal 4 weken, tenzij er een gerechtvaardigd belang bestaat om deze langer te bewaren.
Google Maps
Op onze website kunt u gebruik maken van Google Maps, bijvoorbeeld om uitleenlocaties te vinden. Om te achterhalen op welke plek u zich bevindt en om de route te bepalen, worden uw locatiegegevens verwerkt. Voor deze dienst gebruiken wij de navigatie- en locatiesoftware van Google. Wij hebben geen controle over wat Google met uw persoonsgegevens doet. Lees dus altijd ook hun privacyverklaring. Meer informatie over de gegevensverwerking door Google kunt u vinden in de privacyverklaring van Google.
Social media buttons
Op onze website maken wij gebruik van social media buttons, welke u doorgeleiden naar de betreffende social media platforms. U krijgt hierdoor de optie om ons te volgen en om content te delen binnen het netwerk. Ook zult u advertenties tegenkomen op uw social mediapagina. De buttons zijn werkzaam vanwege stukjes code welke afkomstig zijn van de social medianetwerken. Als u wilt weten wat de social media platforms doen met uw persoonsgegevens, lees dan de desbetreffende privacyverklaring:
Facebook (privacyverklaring)
Twitter (privacyverklaring)
YouTube (privacyverklaring)
LinkedIn (privacyverklaring)
Hoe worden uw persoonsgegevens beveiligd?
Medipoint neemt passende technische en organisatorische maatregelen met betrekking tot de te verrichten verwerkingen van persoonsgegevens, tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking (zoals onbevoegde kennisname, aantasting, wijziging of verstrekking van de persoonsgegevens).
Wanneer kunnen we uw persoonsgegevens delen met derden?
Medipoint deelt uw gegevens enkel met derden, wanneer dit op basis van de huidige wetgeving is toegestaan. Dit betekent dat wij een grondslag hebben, wij de derde als leverancier inschakelen of als de derde onderdeel uitmaakt van de groepsmaatschappij waarbinnen Medipoint zich bevindt: Medux, of wanneer wij de gegevens dienen te delen met partijen om de overeenkomst met u uit te kunnen voeren.
De partijen die in onze of uw opdracht persoonsgegevens verwerken zijn:
• IT-leveranciers en -dienstverleners
• Hulpmiddelenleveranciers
• Betalingsleveranciers
• Telecomleveranciers
• Ingeschakelde consultants en tussenpersonen
• Ledenverenigingen
• Gemeenten
• Zorgverzekeraars
• Zorgorganisaties
• Partners
• Overheidsdiensten (o.a. de Belastingdienst en gemeenten)
Medipoint kan uw persoonsgegevens verder delen met verwerkingsverantwoordelijken die deel uitmaken van Medux, op grond van een gerechtvaardigd belang voor interne administratieve doeleinden binnen het concern, of indien dit noodzakelijk is om de overeenkomst met u uit te voeren. Dit betekent dat uw persoonsgegevens inzichtelijk kunnen zijn voor medewerkers van andere entiteiten binnen Medux. De medewerkers van deze entiteiten krijgen enkel toegang tot uw persoonsgegevens voor zover dat nodig is uit hoofde van hun functie. Uiteraard gaan alle medewerkers zorgvuldig met uw gegevens om en zullen andere entiteiten de persoonsgegevens niet inzetten voor andere doeleinden zonder dat daar een grondslag voor bestaat.
Om onze diensten te kunnen verlenen, kan Medipoint uw persoonsgegevens verstrekken aan partijen die zijn gevestigd buiten de Europese Economische Ruimte (EER). Medipoint doet dit alleen indien er sprake is van een passend beschermingsniveau voor de verwerking van persoonsgegevens. Dit betekent bijvoorbeeld dat we een modelovereenkomst van de Europese Commissie gebruiken of afspraken maken over de omgang met persoonsgegevens.
Cookieverklaring
Bent u benieuwd naar welke cookies wij gebruiken en voor welke doeleinden? Lees dan ook onze cookieverklaring.
Links naar andere websites
Op https://www.medipoint.nl staat een aantal links naar websites van onze partners. Als u daarop klikt, wordt de website van die partner geopend. Zodra u op de website van een van onze partners bent, is het privacybeleid van die partner van toepassing.
Persoonsgegevens van kinderen jonger dan 16 jaar
Medipoint heeft niet de intentie gegevens te verzamelen van kinderen die jonger dan 16 jaar zijn, zonder toestemming van hun ouders of voogd. Voor websitebezoekers kunnen wij echter niet controleren of zij ouder dan 16 zijn. We raden ouders daarom aan om betrokken te blijven bij de internetactiviteiten van hun kinderen, om te voorkomen dat organisaties hun persoonsgegevens verwerken zonder toestemming. Indien u vermoedt dat wij persoonsgegevens hebben verwerkt van uw kind zonder uw toestemming, neem dan contact met ons op via de contactgegevens onderaan deze pagina.
Welke privacyrechten heeft u?
• Recht op inzage: u heeft het recht de persoonsgegevens die wij van u verwerken, in te zien.
• Recht op rectificatie: u heeft het recht de persoonsgegevens die wij van u verwerken, te corrigeren of aan te vullen indien deze onjuist of onvolledig zijn.
• Recht van bezwaar: u kunt bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens, waaronder tegen direct marketing.
• Recht op verwijdering: u kunt ons verzoeken uw persoonsgegevens te verwijderen.
• Recht om uw toestemming in te trekken: indien u ons toestemming heeft gegeven om persoonsgegevens te verwerken, dan kunt u deze toestemming op ieder moment intrekken.
• Recht op overdraagbaarheid van gegevens: indien het technisch mogelijk is, heeft u het recht om de persoonsgegevens die wij van u verwerken te laten overdragen aan een derde partij.
• Recht op beperking van de verwerking: in sommige gevallen kunt u ons verzoeken om het verwerken van uw persoonsgegeven (al dan niet tijdelijk) te beperken.
Bij uw verzoek kunnen wij u vragen om u te identificeren. Wij vragen hiervoor gegevens op om er zeker van te zijn dat u de juiste persoon bent aan wie de persoonsgegevens toebehoren.
Wij zullen in principe binnen 30 dagen aan uw verzoek voldoen. Deze termijn kan echter worden verlengd om redenen die verband houden met de specifieke privacyrechten of de complexiteit van het verzoek. Als wij deze termijn verlengen, zullen wij u daarvan tijdig op de hoogte stellen. Medipoint maakt geen gebruik van geautomatiseerde besluitvorming.
Indien u één van uw rechten wil uitoefenen dan kunt u dit kenbaar maken via dit webformulier. Het is ook mogelijk om dit document te sturen naar medux.privacy@medux.nl, of te printen en op te sturen naar ons kantoor via onderstaande adresgegevens. Tot slot kunt u altijd contact met ons opnemen via de contactgegevens onderaan deze pagina.
Wijzigingen in deze privacyverklaring
Wanneer onze dienstverlening wijzigt, moeten wij natuurlijk ook onze privacyverklaring aanpassen. Raadpleeg daarom regelmatig deze privacyverklaring voor de meest actuele informatie.
Autoriteit Persoonsgegevens
Natuurlijk helpen wij u ook graag verder als u klachten heeft over de verwerking van uw persoonsgegevens. Bent u toch niet tevreden met hoe er met uw verzoek om wordt gegaan? Dan heeft u het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat kan hier.
Contactgegevens
Medipoint B.V.
Atoomweg 111
3542 AB Utrecht
KvK: 01164181
Voor vragen over uw gegevens, de manier waarop we daarmee omgaan of over deze privacyverklaring, kunt u contact opnemen met onze klantenservice.
Klantenservice Medipoint:
E-mail: klantenservice@medipoint.nl
Telefoon: 088 – 10 20 100
Daarnaast kunt u een brief of e-mail sturen naar onze Functionaris Gegevensbescherming:
t.a.v. Functionaris Gegevensbescherming
E-mail: functionarisgegevensbescherming@medux.nl
Bekijk hier de privacyverklaring van het WMO portal van Medipoint