Veelgestelde vragen - Lenen en huren

Lenen en huren

Ik wil graag een hulpmiddel lenen hoe werkt dat?


Het lenen van een zorghulpmiddel werkt eigenlijk hetzelfde als elke andere online bestelling. Je kiest een hulpmiddel en doorloopt het bestelproces.

In veel gevallen is het lenen van een hulpmiddel gratis. Dit komt omdat het vaak wordt vergoed door zorgverzekeraars of omdat je lid bent van ledenverenigingen. De gratis leenperiode is vaak maximaal 26 weken. Klik op de knop hieronder en bekijk wat precies door welke partij wordt vergoed.

Klik hieronder om direct een hulpmiddel te lenen:

Welke hulpmiddelen kan ik lenen en hoelang?

Klik hier voor een overzicht van alle hulpmiddelen. Het lenen van hulpmiddelen wordt vaak de eerste 26 weken vergoed door je zorgverzekeraar.

Kijk hier voor meer informatie over het leenproces.

Klik hier voor een overzicht van alle leenproducten.

Kan ik een gehuurd hulpmiddel ook overkopen?

In sommige gevallen is het mogelijk om een hulpmiddel over te kopen. Bevalt je hulpmiddel en heb je interesse om het over te kopen? Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier en benoem hierbij als onderwerp: ‘Hulpmiddel overnemen’. Vertel hier ook goed bij over welk hulpmiddel het gaat zodat we je nog beter kunnen helpen. Wij laten je weten of het mogelijk is om over te kopen en wat de vervolgstappen zijn.

Welke leenproducten zijn altijd voorradig in de winkels?

Gaat u langs bij een van onze winkels en wilt u graag weten welke leenhulpmiddelen altijd op voorraad zijn?
Leenassortiment waarvoor geen afstemming met winkels nodig is:
badplank, bedverhogers, dekenboog, douchekruk, douchestoel, draaischijf, drempelhulp, rol-/glijlaken, windring, onderarmschaalkrukken, ondersteek, rolstoel standaard / gipssteun links / gipssteun rechts / met comfort beensteunen, rugsteun, toiletstoel, toiletverhoger 5 en 10 cm, elleboogkruk open en gesloten manchet, krukken voor kinderen, okselkruk, overzettoiletstoel, 4-poot kruk/eiffelkruk, looprek medium en large.

Voor overige leenassortiment is wel afstemming nodig met de winkel. Bel hiervoor onze klantenservice op 088 - 10 20 100.

Een Medipoint hulpmiddel en mijn eigen risico hoe zit dat?

Als je een basisverzekering afsluit bij een verzekeraar betaal je eerst een bedrag aan eigen risico, voordat je een vergoeding krijgt. Voor zorgkosten vanuit jouw aanvullende verzekering of tandartsverzekering hoef je geen eigen risico te betalen. Sommige zorg krijgt je niet compleet vergoed. Je betaalt dan een deel van de kosten zelf. Dit is de wettelijke eigen bijdrage. De overheid bepaalt voor welke zorg je een eigen bijdrage betaalt.

In 2024 is het verplicht eigen risico € 385,-. Dit geldt voor elke premiebetalende verzekerd vanaf 18 jaar. Kinderen onder de 18 jaar betalen dus geen eigen risico. Voor 2024 blijft het verplicht eigen risico gelijk (€ 385,-).

Je betaalt eigen risico voor:
– Een afspraak bij een medisch specialist
– Operatie of behandeling in het ziekenhuis
– Medicijnen
– Geestelijke gezondheidszorg
– Dieetadvies
– Ambulancevervoer

Je betaalt geen eigen risico voor:
– Inschrijfgeld en kosten van zorg bij een huisarts
– Kosten van verloskundige zorg en kraamzorg
– Kosten van nacontroles van nier- en leverdonoren
– Hulpmiddelen in bruikleen (Medipoint zorgverzekeraar verstrekkingen vallen binnen deze categorie)
– Ketenzorg
– Kosten die vallen onder uw aanvullende verzekering
Je maakt dus géén kosten met geleende hulpmiddelen van Medipoint, zoals een rolstoel, bed, bedverhogers, tillift, etc.

Welke leen en huurproducten zijn voorradig in de winkels?

De volgende leen- en huurproducten zijn altijd op voorraad in de winkels:

Leenproducten:
Badplank, bedverhogers, dekenboog, douchekruk, douchestoel, draaischijf, drempelhulp, rol-/glijlaken, windring, ondersteek, rolstoel standaard / gipssteun links / gipssteun rechts / met comfort beensteunen, rugsteun, toiletstoel, toiletverhoger 5 en 10 cm en overzettoiletstoel.

Huurproducten:
Onderarmschaalkrukken, elleboogkruk open en gesloten manchet, krukken voor kinderen, okselkruk, 4-poot kruk/eiffelkruk, looprek medium en large.

Voor de rest van de leen- en huurproducten is wel overleg nodig met de winkel. Bel hiervoor onze Klantenservice op 088 - 10 20 100.

Kan ik bij Medipoint ook krukken lenen of huren

Ja, krukken zijn erg makkelijk te krijgen. Je kunt ze kopen of huren via een winkel of online. Houd je zorgpas, legitimatiebewijs en bankpas bij de hand.
Als je krukken huurt en aangesloten bent bij een samenwerkende ledenvereniging, dan hoef je in veel gevallen niets te betalen. Kijk bij de voordelen van jouw ledenvereniging of het huren van krukken voor jou gratis is.

Ik wil een hulpmiddel langer dan 26 weken lenen wat nu

Een hulpmiddel kun je zorgeloos 26 weken lenen via je zorgverzekeraar. Als je recht hebt op langdurig gebruik van zorghulpmiddelen is die periode makkelijk te verlengen via je zorgverzekeraar of de WMO. Neem contact op met je gemeente of zorgverzekeraar om dit te regelen.
Vervolgens kun je een aanvraag indienen bij Medipoint om de leenperiode te verlengen. Neem hiervoor gerust telefonisch contact met ons op.

Heb je geen recht op langdurig gebruik van zorghulpmiddelen? Geen zorgen, wij zijn er om je een hulpmiddel te bieden. Een goed alternatief is een hulpmiddel te huren of te kopen. Klik hier voor het assortiment.

Hoe kan ik hulpmiddelen aanvragen via de Regeling Medische zorg Asielzoeker (RMA)

Bij Medipoint kun je terecht voor zorghulpmiddelen via de Regeling Medische zorg Asielzoekers (RMA). Medipoint is al jaren vertrouwd leverancier van hulpmiddelen voor mobiliteit, verpleging en revalidatie voor asielzoekerscentra. Je kunt hulpmiddelen via de RMA hier aanvragen.

Kan ik een leenproduct volgen?

Meestal krijg je van ons op de avond vóórdat de bestelling wordt bezorgd een bericht. Als je geen bericht hebt gekregen, vul je hier de postcode, het huisnummer en de geboortedatum in, om de bestelling te volgen.

Kan ik een geleend hulpmiddel ophalen?

Je kunt leenhulpmiddelen die qua formaat in een auto passen, ophalen in onze winkels. Wil je weten of jouw leenhulpmiddel op voorraad is in de winkel? Kijk dan hier voor meer informatie over de voorraad.

Mijn hulpmiddel is defect wat nu?

Als je hulpmiddel kapot is dan kun je een serviceverzoek aanvragen. Beschrijf hierin zo duidelijk en precies mogelijk wat er niet werkt of fout gaat, zodat we je zo snel mogelijk kunnen helpen.

Heeft je hulpmiddel een stekker? Controleer eerst deze punten:
1. Is je stekker helemaal goed aangesloten? Stekkers kunnen soms niet helemaal goed in het stopcontact of het apparaat zitten.
2. Brandt het lampje op de laadstekker of het apparaat zelf? Het kan zijn dat het stroompunt niet goed werkt.

Hoe kan ik mijn hulpmiddel retour zenden?

Zorghulpmiddelen die je bij ons hebt geleend of gehuurd, zien we graag weer terug als je ze niet langer nodig hebt. Je kunt ze inleveren in de winkel of bij een uitleenpunt, dit is altijd gratis en kan zonder afspraak. Goed om te weten: een geleend/gehuurd hulpmiddel mag op een andere locatie dan waar dit is opgehaald, worden terugbezorgd. Met uitzondering van de hometrainer, deze wordt bezorgd én opgehaald.

Liever laten ophalen?

Ben je minder mobiel, of is het zorghulpmiddel groot? Je kunt het zorghulpmiddel ook laten ophalen door een chauffeur. Is het hulpmiddel vergoed door de zorgverzekeraar? Dan is dit gratis. In andere gevallen (als je huur betaalt) kunnen er kosten verbonden zijn aan het ophalen. Deze kosten worden dan in rekening gebracht.

Retour koopartikelen

Online bestellingen kun je binnen 14 dagen na ontvangst terugsturen, zonder opgave van reden (herroepingsrecht). Je ontvangt het aankoopbedrag binnen 14 dagen na herroeping terug, als er is voldaan aan de voorwaarden voor retourneren en we het artikel terug hebben ontvangen. De verzendkosten voor het terugsturen zijn voor eigen rekening.

Leenhulpmiddelen gratis terugsturen per post

Kleine zorghulpmiddelen die je leent, zoals kraamhulpmiddelen, stuur je gemakkelijk en snel gratis per pakketpost aan ons terug. Hergebruik de verzenddoos of verzendzak waarin je het pakket hebt ontvangen, en gebruik het retourlabel met het antwoordnummer. Op het retourlabel staat bij welk pakketpunt je het pakket kunt afgeven. Meestal is dat bij DHL of PostNL. Hier vind je een DHL-servicepunt bij jou in de buurt of PostNL pakketpunt. De verzendkosten voor het terugsturen van een huur- of koophulpmiddel zijn voor eigen rekening.

Waar kan ik de contactgegevens vinden?

Heb je een andere vraag en wil je contact opnemen met Medipoint? Dat kan op meerdere manieren. Je kunt contact opnemen via de chat rechtsonder op je scherm, bellen naar 088 - 10 20 100 of een bericht sturen.

Kan ik een scootmobiel huren?

Op dit moment is het niet mogelijk om scootmobielen bij ons te huren.

Kan ik een rollator lenen?

Je kunt geen rollator lenen, maar je kunt wel een rollator huren. Lees hier meer over hoe het huren van hulpmiddelen in zijn werk gaat.

Lenen en huren

Ik wil graag een hulpmiddel lenen hoe werkt dat?


Het lenen van een zorghulpmiddel werkt eigenlijk hetzelfde als elke andere online bestelling. Je kiest een hulpmiddel en doorloopt het bestelproces.

In veel gevallen is het lenen van een hulpmiddel gratis. Dit komt omdat het vaak wordt vergoed door zorgverzekeraars of omdat je lid bent van ledenverenigingen. De gratis leenperiode is vaak maximaal 26 weken. Klik op de knop hieronder en bekijk wat precies door welke partij wordt vergoed.

Klik hieronder om direct een hulpmiddel te lenen:

Welke hulpmiddelen kan ik lenen en hoelang?

Klik hier voor een overzicht van alle hulpmiddelen. Het lenen van hulpmiddelen wordt vaak de eerste 26 weken vergoed door je zorgverzekeraar.

Kijk hier voor meer informatie over het leenproces.

Klik hier voor een overzicht van alle leenproducten.

Kan ik een gehuurd hulpmiddel ook overkopen?

In sommige gevallen is het mogelijk om een hulpmiddel over te kopen. Bevalt je hulpmiddel en heb je interesse om het over te kopen? Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier en benoem hierbij als onderwerp: ‘Hulpmiddel overnemen’. Vertel hier ook goed bij over welk hulpmiddel het gaat zodat we je nog beter kunnen helpen. Wij laten je weten of het mogelijk is om over te kopen en wat de vervolgstappen zijn.

Welke leenproducten zijn altijd voorradig in de winkels?

Gaat u langs bij een van onze winkels en wilt u graag weten welke leenhulpmiddelen altijd op voorraad zijn?
Leenassortiment waarvoor geen afstemming met winkels nodig is:
badplank, bedverhogers, dekenboog, douchekruk, douchestoel, draaischijf, drempelhulp, rol-/glijlaken, windring, onderarmschaalkrukken, ondersteek, rolstoel standaard / gipssteun links / gipssteun rechts / met comfort beensteunen, rugsteun, toiletstoel, toiletverhoger 5 en 10 cm, elleboogkruk open en gesloten manchet, krukken voor kinderen, okselkruk, overzettoiletstoel, 4-poot kruk/eiffelkruk, looprek medium en large.

Voor overige leenassortiment is wel afstemming nodig met de winkel. Bel hiervoor onze klantenservice op 088 - 10 20 100.

Een Medipoint hulpmiddel en mijn eigen risico hoe zit dat?

Als je een basisverzekering afsluit bij een verzekeraar betaal je eerst een bedrag aan eigen risico, voordat je een vergoeding krijgt. Voor zorgkosten vanuit jouw aanvullende verzekering of tandartsverzekering hoef je geen eigen risico te betalen. Sommige zorg krijgt je niet compleet vergoed. Je betaalt dan een deel van de kosten zelf. Dit is de wettelijke eigen bijdrage. De overheid bepaalt voor welke zorg je een eigen bijdrage betaalt.

In 2024 is het verplicht eigen risico € 385,-. Dit geldt voor elke premiebetalende verzekerd vanaf 18 jaar. Kinderen onder de 18 jaar betalen dus geen eigen risico. Voor 2024 blijft het verplicht eigen risico gelijk (€ 385,-).

Je betaalt eigen risico voor:
– Een afspraak bij een medisch specialist
– Operatie of behandeling in het ziekenhuis
– Medicijnen
– Geestelijke gezondheidszorg
– Dieetadvies
– Ambulancevervoer

Je betaalt geen eigen risico voor:
– Inschrijfgeld en kosten van zorg bij een huisarts
– Kosten van verloskundige zorg en kraamzorg
– Kosten van nacontroles van nier- en leverdonoren
– Hulpmiddelen in bruikleen (Medipoint zorgverzekeraar verstrekkingen vallen binnen deze categorie)
– Ketenzorg
– Kosten die vallen onder uw aanvullende verzekering
Je maakt dus géén kosten met geleende hulpmiddelen van Medipoint, zoals een rolstoel, bed, bedverhogers, tillift, etc.

Welke leen en huurproducten zijn voorradig in de winkels?

De volgende leen- en huurproducten zijn altijd op voorraad in de winkels:

Leenproducten:
Badplank, bedverhogers, dekenboog, douchekruk, douchestoel, draaischijf, drempelhulp, rol-/glijlaken, windring, ondersteek, rolstoel standaard / gipssteun links / gipssteun rechts / met comfort beensteunen, rugsteun, toiletstoel, toiletverhoger 5 en 10 cm en overzettoiletstoel.

Huurproducten:
Onderarmschaalkrukken, elleboogkruk open en gesloten manchet, krukken voor kinderen, okselkruk, 4-poot kruk/eiffelkruk, looprek medium en large.

Voor de rest van de leen- en huurproducten is wel overleg nodig met de winkel. Bel hiervoor onze Klantenservice op 088 - 10 20 100.

Kan ik bij Medipoint ook krukken lenen of huren

Ja, krukken zijn erg makkelijk te krijgen. Je kunt ze kopen of huren via een winkel of online. Houd je zorgpas, legitimatiebewijs en bankpas bij de hand.
Als je krukken huurt en aangesloten bent bij een samenwerkende ledenvereniging, dan hoef je in veel gevallen niets te betalen. Kijk bij de voordelen van jouw ledenvereniging of het huren van krukken voor jou gratis is.

Ik wil een hulpmiddel langer dan 26 weken lenen wat nu

Een hulpmiddel kun je zorgeloos 26 weken lenen via je zorgverzekeraar. Als je recht hebt op langdurig gebruik van zorghulpmiddelen is die periode makkelijk te verlengen via je zorgverzekeraar of de WMO. Neem contact op met je gemeente of zorgverzekeraar om dit te regelen.
Vervolgens kun je een aanvraag indienen bij Medipoint om de leenperiode te verlengen. Neem hiervoor gerust telefonisch contact met ons op.

Heb je geen recht op langdurig gebruik van zorghulpmiddelen? Geen zorgen, wij zijn er om je een hulpmiddel te bieden. Een goed alternatief is een hulpmiddel te huren of te kopen. Klik hier voor het assortiment.

Hoe kan ik hulpmiddelen aanvragen via de Regeling Medische zorg Asielzoeker (RMA)

Bij Medipoint kun je terecht voor zorghulpmiddelen via de Regeling Medische zorg Asielzoekers (RMA). Medipoint is al jaren vertrouwd leverancier van hulpmiddelen voor mobiliteit, verpleging en revalidatie voor asielzoekerscentra. Je kunt hulpmiddelen via de RMA hier aanvragen.

Kan ik een leenproduct volgen?

Meestal krijg je van ons op de avond vóórdat de bestelling wordt bezorgd een bericht. Als je geen bericht hebt gekregen, vul je hier de postcode, het huisnummer en de geboortedatum in, om de bestelling te volgen.

Kan ik een geleend hulpmiddel ophalen?

Je kunt leenhulpmiddelen die qua formaat in een auto passen, ophalen in onze winkels. Wil je weten of jouw leenhulpmiddel op voorraad is in de winkel? Kijk dan hier voor meer informatie over de voorraad.

Mijn hulpmiddel is defect wat nu?

Als je hulpmiddel kapot is dan kun je een serviceverzoek aanvragen. Beschrijf hierin zo duidelijk en precies mogelijk wat er niet werkt of fout gaat, zodat we je zo snel mogelijk kunnen helpen.

Heeft je hulpmiddel een stekker? Controleer eerst deze punten:
1. Is je stekker helemaal goed aangesloten? Stekkers kunnen soms niet helemaal goed in het stopcontact of het apparaat zitten.
2. Brandt het lampje op de laadstekker of het apparaat zelf? Het kan zijn dat het stroompunt niet goed werkt.

Hoe kan ik mijn hulpmiddel retour zenden?

Zorghulpmiddelen die je bij ons hebt geleend of gehuurd, zien we graag weer terug als je ze niet langer nodig hebt. Je kunt ze inleveren in de winkel of bij een uitleenpunt, dit is altijd gratis en kan zonder afspraak. Goed om te weten: een geleend/gehuurd hulpmiddel mag op een andere locatie dan waar dit is opgehaald, worden terugbezorgd. Met uitzondering van de hometrainer, deze wordt bezorgd én opgehaald.

Liever laten ophalen?

Ben je minder mobiel, of is het zorghulpmiddel groot? Je kunt het zorghulpmiddel ook laten ophalen door een chauffeur. Is het hulpmiddel vergoed door de zorgverzekeraar? Dan is dit gratis. In andere gevallen (als je huur betaalt) kunnen er kosten verbonden zijn aan het ophalen. Deze kosten worden dan in rekening gebracht.

Retour koopartikelen

Online bestellingen kun je binnen 14 dagen na ontvangst terugsturen, zonder opgave van reden (herroepingsrecht). Je ontvangt het aankoopbedrag binnen 14 dagen na herroeping terug, als er is voldaan aan de voorwaarden voor retourneren en we het artikel terug hebben ontvangen. De verzendkosten voor het terugsturen zijn voor eigen rekening.

Leenhulpmiddelen gratis terugsturen per post

Kleine zorghulpmiddelen die je leent, zoals kraamhulpmiddelen, stuur je gemakkelijk en snel gratis per pakketpost aan ons terug. Hergebruik de verzenddoos of verzendzak waarin je het pakket hebt ontvangen, en gebruik het retourlabel met het antwoordnummer. Op het retourlabel staat bij welk pakketpunt je het pakket kunt afgeven. Meestal is dat bij DHL of PostNL. Hier vind je een DHL-servicepunt bij jou in de buurt of PostNL pakketpunt. De verzendkosten voor het terugsturen van een huur- of koophulpmiddel zijn voor eigen rekening.

Waar kan ik de contactgegevens vinden?

Heb je een andere vraag en wil je contact opnemen met Medipoint? Dat kan op meerdere manieren. Je kunt contact opnemen via de chat rechtsonder op je scherm, bellen naar 088 - 10 20 100 of een bericht sturen.

Kan ik een scootmobiel huren?

Op dit moment is het niet mogelijk om scootmobielen bij ons te huren.

Kan ik een rollator lenen?

Je kunt geen rollator lenen, maar je kunt wel een rollator huren. Lees hier meer over hoe het huren van hulpmiddelen in zijn werk gaat.