basket check twitter facebook youtube linkedin voordeel-advies voordeel-assortiment voordeel-vrijheid search caret-down caret-down no-image
  • Veilig online betalen
  • Boven €25,- gratis thuisbezorgd
  • 60 echte winkels door heel nederland

Decubituspreventie met de semi-Fowler houding

Bij langdurig liggen is het belangrijk om zoveel mogelijk gebruik te maken van wisselligging (ook wanneer er al een AD-matras is ingezet). De rugligging kan worden afgewisseld met een 30˚ zijligging en/of de semi-Fowler houding 30˚. In dit artikel geven we u meer uitleg over de semi-Fowler houding en hoe deze op de juiste manier toe te passen.

Wisselligging toepassen

in een eerdere nieuwsbrief schreven we over het belang van wisselligging bij decubituspreventie. Decubitus kan een vervelende en pijnlijke complicatie zijn. Vooral bij langdurig in dezelfde houding liggen of zitten of in een houding waarbij er veel drukkrachten of het huidweefsel komen, is het risico op decubitus vergroot.

Het is daarom belangrijk om niet alleen de druk op de lichaamsdelen regelmatig te veranderen, maar ook om te zoeken naar houdingen waarin de druk op het lichaam zo laag mogelijk is. Een 90˚ zijligging en een half-zittende houding moeten worden vermeden, in deze houdingen is de druk op het lichaam erg hoog. Er wordt aanbevolen een rugligging af te wisselen met een 30˚ zijligging en/of de semi-Fowler houding 30˚.

Wat is de semi-Fowler houding?

De semi-Fowler houding is een houding voor in bed. Het ruggedeelte en het beengedeelte worden ongeveer 30˚ omhoog gezet. Hierbij worden de knieën en onderbenen goed ondersteund en kan de cliënt ontspannen in bed zitten hierdoor onstaan  er weinig druk- en schuifkrachten op de huid.

fowler-houding

Belangrijk om op te letten bij de semi-Fowler houding

De semi-Fowler houding is een houding waarbij er weinig druk- en schuifkrachten op het lichaam ontstaan, mits deze op de juiste manier wordt toegepast. Wanneer u de cliënt in een semi-Fowler houding wilt brengen, houd dan rekening met onderstaande punten:

  • Het is heel belangrijk om eerst het voeteinde omhoog te zetten, en daarna pas het hoofdeinde! Op die manier wordt onderuitzakken voorkomen.
  • Let erop dat het hoofdeinde niet te hoog staat, daardoor ontstaat namelijk een onderuitgezakte houding waarbij er veel druk- en schuifkrachten op de huid ontstaan.
  • Het laken moet niet te strak om het matras gespannen zijn, daardoor ontstaat een hangmateffect en dit verhoogt het decubitusrisico. Let er tevens op dat er geen kreukels in het laken zitten.
  • Bij decubitus(risico) op de hielen, kun je ervoor zorgen dat de hielen vrij liggen door een kussen onder de onderbenen te plaatsen.

Bonustip

Gebruik bij transfers in het bed altijd een glijlaken om schuifkrachten op de huid te verminderen.

Meer weten over decubituspreventie?

Het Medipoint Care Team biedt een speciale AD-training aan, waarin diverse aspecten van decubituspreventie aan bod komen. Meer weten of een vrijblijvende offerte opvragen? Neem contact op met de Care Consulent in uw regio!

< terug naar informatieve artikelen – care team