basket check twitter facebook youtube linkedin voordeel-advies voordeel-assortiment voordeel-vrijheid search caret-down caret-down no-image
  • Veilig online betalen
  • Boven €25,- gratis thuisbezorgd
  • 60 echte winkels door heel nederland

Schriftelijke reactie Firevaned op uitzending in Kassa zaterdag 12-10-2019

Introductie Firevaned
Firevaned is de branchevereniging voor aanbieders van revalidatie- en mobiliteitshulpmiddelen en
bijbehorende dienstverlening. Leden van Firevaned vinden dat iedereen in Nederland recht heeft op een
zoveel mogelijk zelfstandig en kwalitatief leven. De gedeelde missie van de Firevaned leden is om iedereen
met een beperking in Nederland door middel van hulpmiddelen, maximale zelfstandigheid te bieden. Dat
vraagt om hoge standaarden als het gaat om kwaliteit en veiligheid, goed en deskundig advies, een eerlijke
prijs en gegarandeerde service na levering van het hulpmiddel. Door een goede inzet van hulpmiddelen
kunnen mensen langer zelfstandig thuis blijven wonen, werkzaam zijn en deelnemen aan het
maatschappelijk verkeer. Daarnaast bespaart een goede inzet van hulpmiddelen zorgkosten elders. Hier
zetten de leden van Firevaned zich dagelijks voor in.

Enquête Kassa
Uit de enquête, opgesteld en uitgevoerd door Kassa, blijkt dat veel mensen vinden dat ze te lang moeten
wachten op een adequaat hulpmiddel en niet altijd tevreden zijn over de manier waarop de communicatie
hierover verloopt. In totaal maken in Nederland 500.000 mensen gebruik van mobiliteitshulpmiddelen. Van
deze half miljoen gebruikers is het merendeel tevreden over de wijze van levering van hun hulpmiddel. Dat
blijkt uit zowel in -als extern onderzoek.
Maar voor de gebruikers die vinden dat ze te lang moeten wachten op hun hulpmiddel of waarbij in contact
met de leverancier zaken niet goed gaan, is dat natuurlijk heel vervelend. De leden van Firevaned realiseren
zich dat hulpmiddelengebruikers in de meeste situaties zeer afhankelijk zijn van hun hulpmiddel. We zien
ook dat, met name voor mensen die hulpmiddelen ontvangen vanuit verschillende financieringsvormen die
daardoor aan moeten kloppen bij meerdere loketten en daarnaast te maken hebben met verschillende
hulpmiddelenleveranciers, het vaak een hele puzzel is voordat de juiste hulpmiddelen in gebruik genomen
zijn. De hulpmiddelensector heeft bovendien te maken met een toename aan complexe maatwerk
voorzieningen ten gevolge van het feit dat mensen ouder worden en langer thuis blijven wonen. Ten
opzichte van meer standaard voorzieningen duurt het proces van aanmeten, vervaardigen en het voldoen
aan alle wet- en regelgeving rondom veiligheid van medische hulpmiddelen bij deze complexe en individueel
op maat vervaardigde voorzieningen aanzienlijk langer.

Van de 10 klachten die Kassa heeft uitgelicht, gaat het om 4 cliënten die hulpmiddelen geleverd hebben
gekregen door leden van Firevaned, zijnde Medipoint, Meyra en Welzorg. Onze leden zeggen toe zich te
buigen over de klachten die zij via Kassa aangeleverd krijgen en dat zij, voor zover er een actueel probleem
is, daarmee vanzelfsprekend aan de slag gaan om tot een passende oplossing te komen.

Deze Firevanedleden zullen bovendien zaterdagavond 12 oktober nog tot een uur na de uitzending
telefonisch beschikbaar zijn, om gebruikers te woord te staan:
Medipoint via telefoonnummer: 088 – 10 20 100
Meyra via telefoonnummer: 033 – 247 27 27
Welzorg via telefoonnummer: 088 – 001 67 00

Waar wordt momenteel aan gewerkt?
In samenwerking met andere partijen in de markt, zoals bijvoorbeeld Iederin, Patiëntenfederatie en de
Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), werkt Firevaned hard aan het verder verbeteren van de
dienstverlening op gebied van hulpmiddelen. Zaken rondom verhuizingen, pechhulp in een andere
gemeente dan je eigen gemeente en meer mogelijkheden als het gaat om maatwerk hulpmiddelen, komen
hierbij aan de orde. Alleen door goede samenwerking in de markt, kunnen we het voor de gebruiker beter
en makkelijker maken.