Onze privacy- en cookieverklaring in het kort
Bij de verwerking van gegevens houden wij ons aan de privacywetgeving. Dat betekent onder andere dat wij:
• duidelijk vermelden met welke doeleinden wij persoonsgegevens verwerken. Dat doen wij via deze privacy- en cookieverklaring;
• zo min mogelijk persoonlijke gegevens opslaan en enkel de gegevens die nodig zijn voor onze doeleinden;
• benodigde beveiligingsmaatregelen treffen om uw persoonlijke gegevens te beschermen. Wij leggen deze verplichtingen ook op aan partijen die persoonsgegevens voor ons verwerken;
• uw rechten respecteren, zoals uw recht op inzage, wijzigen of verwijderen van persoonsgegevens.
Dit statement heeft betrekking op de verwerking van persoonsgegevens door Medipoint B.V. Medipoint is onderdeel van Medux B.V. De naam Medux kunt u daarom ook teruglezen in deze verklaring.
Voor welke doeleinden gebruiken wij uw persoonsgegevens?
Contact opnemen, klacht indienen en klantenservice
Wanneer u een e-mail stuurt, een ingevuld contactformulier stuurt (bijvoorbeeld voor een serviceaanvraag of klacht), of op een andere manier contact met ons opneemt, gaat u in op ons aanbod om met ons in contact te treden. Wij zullen dergelijke berichten met daarin uw naam, adres, contactgegevens en eventueel uw geboortedatum (en eventueel zakelijke informatie wanneer u vanuit zakelijk oogpunt contact met ons opneemt) en de inhoud van uw bericht gebruiken om uw verzoek, vraag of klacht te beantwoorden. We bewaren uw gegevens zolang als nodig is voor dit contact of tot maximaal 2 jaar nadat wij voor het laatst contact met u hebben gehad.
Wij gebruiken reCAPTCHA om misbruik van onze contactformulieren door het versturen van spam te voorkomen. Door aan te geven dat je geen robot bent, wordt gecontroleerd:
• hoe snel het formulier wordt ingevuld;
• welke muisbewegingen er gemaakt worden tijdens het invullen;
• het IP-adres van degene die het formulier invult.
Deze gegevens worden geanalyseerd door Google LLC. Hieruit maakt Google op of ze te maken hebben met een legitieme bezoeker of een bot. Een echte bezoeker hoeft dan alleen op een vinkje te klikken, waarmee diegene bevestigt geen robot te zijn. Vervolgens kan het bericht dan via het formulier naar de ontvanger worden verzonden. Voor meer informatie verwijzen wij je naar het privacybeleid van Google.
Als u met onze klantenservice belt, kan het gesprek worden opgenomen voor trainings- en/of coachingsdoeleinden. Daarover informeren we u tijdens het telefoongesprek. Dit doen we zodat we uw vraag of klacht als voorbeeld kunnen gebruiken tijdens (interne) trainingen. Op deze manier kan uw vraag of klacht bijdragen aan het verbeteren van onze klantenservice. Wij hebben een gerechtvaardigd belang tot het verbeteren van onze dienst voor deze verwerking. U kunt altijd bezwaar maken tegen het opnemen van het gesprek en/of het gebruiken hiervan voor trainingsdoeleinden. Gelieve dit aan het begin van het telefoongesprek direct bij uw gesprekspartner aan te geven. De gesprekken worden 2 maanden bewaard.
Het leveren van hulpmiddelen en onze dienstverlening
Wanneer u bij ons een bestelling plaatst om hulpmiddelen te kopen, huren of lenen, gebruiken we uw persoonsgegevens om de overeenkomst met u netjes af te kunnen handelen. Hiervoor gebruiken we de naam van de ledenvereniging waarbij u bent aangesloten, uw aanhef, naam, adres-, en contactgegevens, geboortedatum en eventuele vragen of opmerkingen. Daarnaast vragen wij u om uw zorgverzekeraar en polisnummer op te geven. Deze gegevens hebben wij nodig in het kader van een aanvraag bij de zorgverzekeraar. Ten behoeve van onze dienstverlening kunnen wij ook gezondheidsgegevens en gegevens over uw ziektebeeld verwerken. Deze gegevens hebben wij nodig in het kader van de indicatiestelling. Daarmee kan het geleverde product vergoed worden bij de zorgverzekeraar.
Onze bezorgdienst komt de gewenste producten vervolgens bij u bezorgen. Ook krijgen wij mogelijk informatie over uw betaling van uw bank of creditcardmaatschappij, en deze geven we weer door aan onze betalingspartners (iDeal, MasterCard, Visa of Billink). Uw factuurgegevens bewaren we tot zeven jaar, in het kader van de fiscale bewaarplicht, ook wanneer deze in uw account staan en u uw account opheft (zie het kopje hieronder voor meer informatie). De overige informatie bewaren wij in uw account totdat u uw account opzegt.
Aangezien de hulpmiddelen die wij in ons assortiment voeren medische hulpmiddelen zijn, zijn wij wettelijk verplicht om het merk, type, registratienummer van het hulpmiddel en service verrichtingen hieraan in een register op te nemen. We zijn wettelijk verplicht om deze gegevens 7 jaar te bewaren.
Medipoint-account
Met een Medipoint-account kunt u onder andere sneller afrekenen, uw persoonlijke gegevens inzien en beheren en bestellingen traceren. Hiervoor gebruiken we uw aanhef, naam, adres, contactgegevens, lidmaatschap ledenvereniging en bijbehorend nummer, en uw wachtwoord. Deze gegevens bewaren we totdat u uw account weer opheft, met uitzondering van uw factuurgegevens (zie hierboven). Wanneer u 7 jaar geen bestellingen bij ons heeft geplaatst en niet meer heeft ingelogd, sturen wij nog eenmalig een reminder per e-mail. Wanneer u hier niet op reageert, verwijderen wij uw account.
Reviews
In onze webshop kunt u reviews schrijven over de producten die u heeft gekocht. Zo worden andere klanten geholpen bij hun keuze op basis van de kwaliteit en het gebruiksgemak van het product. Wij vragen u altijd om uw toestemming alvorens we de review publiceren. Uw naam, review en e-mailadres worden bewaard totdat u uw toestemming voor publicatie intrekt of eerder, indien de publicatie niet meer relevant is. Het is ook mogelijk om anoniem een review te plaatsen.
Advies- en themadagen
Gedurende het hele jaar organiseert Medipoint diverse gratis advies- en themadagen op verschillende winkellocaties door het land. Wanneer u zich hiervoor heeft aangemeld met uw naam, voorkeursdag, contactgegevens en eventuele opmerkingen krijgt u persoonlijk advies, profiteert u van unieke aanbiedingen en is het mogelijk om onze producten vrijblijvend te proberen. Wij gebruiken uw gegevens om de overeenkomst met u uit te voeren, wat betekent dat wij u op de hoogte te brengen van de dag en bij aanmelding uw gewenste aanwezigheid registreren. Na afloop van de gekozen dag worden uw gegevens weer verwijderd.
Ledenvereniging
Op onze website kunt u aangeven lid te willen worden van een van de bij ons aangesloten ledenverenigingen. Wanneer u van die mogelijkheid gebruik maakt, zullen wij ter uitvoering van deze overeenkomst met u, uw naam en contactgegevens verstrekken aan de gekozen ledenvereniging. Zij zullen vervolgens contact met u opnemen en u een aanbod doen voor het lidmaatschap. Wij zullen uw lidmaatschapsverzoek maximaal één maand bewaren, tenzij wij verplicht zijn om de gegevens langer te bewaren. We raden u aan om de privacy- en cookieverklaring van de betreffende ledenvereniging te raadplegen, om te controleren hoe zij met uw persoonsgegevens omgaan.
Declaratie
U kunt bij ons ook een hulpmiddel afnemen via uw zorgverzekeraar, in het kader van de Zorgverzekeringswet of via uw gemeente, in het kader van de Wmo of via een andere instantie. Ten behoeve van de declaratie registreren wij aanvullend de naam van de zorgverzekeraar, de gemeente of de instantie waarbij wij de kosten in rekening brengen, uw verzekerdennummer en in veel gevallen uw Burgerservicenummer (BSN). Wij bewaren de dossiers in het kader van deze werkzaamheden 7 jaar vanwege de wettelijke fiscale bewaarplicht.
Nieuwsbrief
Als u op de hoogte wilt blijven van nieuwe ontwikkelingen, bijzondere producten, activiteiten en aanbiedingen, dan kunt u zich inschrijven voor de Medipoint nieuwsbrief. We registreren uw geslacht, naam, e-mailadres en aangegeven voorkeuren om uw verzoek uit te voeren.
Om de Medipoint nieuwsbrief zo relevant mogelijk voor u te maken, stellen we u nog een paar vragen om u beter te leren kennen en koppelen we, alleen met uw toestemming, ook uw online-aankoopgegevens en uw online gedrag op www.medipoint.nl aan uw online Medipoint profiel, zodat we u relevante informatie kunnen sturen via de nieuwsbrief.
Dit profiel bewaren we totdat u zich weer afmeldt voor de Medipoint nieuwsbrief. Bij iedere nieuwsbrief die u ontvangt, is het bovendien mogelijk om u weer af te melden via een linkje in de mail.
Solliciteren
Heeft u gereageerd op één van onze vacatures of heeft u een open sollicitatie ingestuurd? Dan verwerken wij persoonsgegevens van u om uw sollicitatie in behandeling te kunnen nemen, en ter voorbereiding op het eventueel sluiten van een arbeidsovereenkomst. Hiervoor gebruiken wij uw aanhef, naam, contact- en adresgegevens. Aanvullend kunnen wij uw geboortedatum, en -land, CV, motivatiebrief, salarisindicatie, beschikbaarheid, een Verklaring Omtrent Gedrag en eventuele referenties verwerken.
Uw sollicitatie gegevens bewaren wij tot maximaal zes weken nadat de functie is vervuld. Wij bewaren deze gegevens zodat wij contact met u kunnen opnemen in het geval de functie binnen de proeftijd opnieuw vrijkomt. Wanneer we u op dit moment geen functie kunnen aanbieden, kunnen we – met uw toestemming – de sollicitatiegegevens nog een jaar langer bewaren. U kunt uw toestemming op elk moment intrekken door ons een e-mail te sturen. Indien u bij ons komt werken, bewaren wij uw sollicitatie gegevens in uw personeelsdossier. Dit dossier wordt bewaard zolang dit noodzakelijk is en ten aanzien van de sollicitatiegegevens tot maximaal twee jaar na indiensttreding.
Medipoint Zorgpro
Als zorgprofessional heeft u zich in het verleden kunnen registreren voor Medipoint Zorgpro voor het bestellen of laten repareren van hulpmiddelen voor uw cliënt. Om de betreffende overeenkomst met u uit te kunnen voeren en om contact met u te onderhouden, verwerken wij uw zakelijke persoonsgegevens zoals naam, contact- en betalingsgegevens en offerte-, en contactaanvragen (bijvoorbeeld voor trainingen of workshops). Wij bewaren uw gegevens zolang u Medipoint Zorgpro bent of totdat de overeenkomst met het bedrijf waarvoor u werkt is geëindigd.
Het is niet meer mogelijk om u te registreren op Zorgpro. Voor het bestellen van hulpmiddelen voor uw cliënt verwijzen wij u graag door naar onze partner Duxxie.
Track & Trace
Wanneer u een bestelling in onze webshop heeft geplaatst, kunt u deze – als onderdeel van onze overeenkomst – volgen via onze Track & Trace-website. Wij bewaren uw naam, contact-, bestel- en adresgegevens zolang als de overeenkomst.
Bezoek aan onze winkels en kantoren
Wanneer je bij een van onze kantoren op afspraak komt, dan registreren wij om de afspraak met u uit te kunnen voeren uw naam, contactgegevens en afspraakgegevens in de agenda. Deze gegevens blijven maximaal 2 jaar in de agenda bewaard. Wanneer u onze winkels bezoekt registreren wij verder beeldmateriaal van u via onze camerabewaking, omdat wij daar een gerechtvaardigd beveiligingsbelang bij hebben. Dit doen wij enkel om de veiligheid van onze bezoekers, onze medewerkers en om onze eigendommen te beschermen. De camerabeelden bewaren wij maximaal 4 weken, tenzij er een gerechtvaardigd belang bestaat om deze langer te bewaren.