basket check twitter facebook youtube linkedin voordeel-advies voordeel-assortiment voordeel-vrijheid search caret-down caret-down no-image
  • Veilig online betalen
  • Boven €25,- gratis thuisbezorgd
  • 60 echte winkels door heel nederland

Ontdek de positieve effecten van lichttherapie

Heeft u last van vermoeidheid, slecht slapen en moeite om wakker te worden? Voelt u zich somber of heeft u (lichte) depressieve gevoelens nu de dagen korter worden? Misschien heeft u last van de zogenaamde winterblues. In de donkere maanden van het jaar kan een gebrek aan daglicht zorgen voor deze klachten. Lichttherapie kan dan een oplossing bieden. Onderstaand leest u de voor- en nadelen van lichttherapie.

Back Shape Little Icon Little Icon
Back Shape Little Icon Little Icon

Ontdek de positieve effecten van lichttherapie

Heeft u last van vermoeidheid, slecht slapen en moeite om wakker te worden? Voelt u zich somber of heeft u (lichte) depressieve gevoelens nu de dagen korter worden? Misschien heeft u last van de zogenaamde winterblues. In de donkere maanden van het jaar kan een gebrek aan daglicht zorgen voor deze klachten. Lichttherapie kan dan een oplossing bieden. Onderstaand leest u de voor- en nadelen van lichttherapie.

De voordelen van lichttherapie

Lichttherapie bij depressie: Positief effect op bioritme en gemoedstoestand

Door het blootstellen aan intensief licht, wordt het effect van natuurlijk daglicht nagebootst. Dit heeft een gunstig effect op uw bioritme: het zorgt ervoor dat u ’s ochtends makkelijker wakker wordt en dat u ’s nachts beter slaapt. Ook uw gemoedstoestand wordt positief beïnvloed door lichttherapie. Somberheid en (lichte) depressieve gevoelens kunnen verminderen door het gebruik van een lichttherapielamp.

Ideaal voor nachtdiensten of jetlag

Wanneer u in ploegen werkt, avond- of nachtdiensten draait of last heeft van een jetlag, kan een lichttherapielamp helpen om uw bioritme te herstellen.

Behandeling thuis aan de ontbijttafel

Met een lichttherapielamp voor thuis kunt u lichttherapie inzetten waar en wanneer het u uitkomt. U hoeft niet in de lamp te kijken. Het licht moet wel uw ogen kunnen bereiken. U kunt de lamp bijvoorbeeld naast u op tafel zetten terwijl u rustig uw ontbijt eet of de krant leest. Het beste kunt u de lamp ’s ochtends kort na het ontwaken gebruiken. Gebruik de lichttherapielamp in ieder geval niet meer na zonsondergang, anders kunt u moeite hebben om in slaap te vallen.

Zijn er ook nadelen aan lichttherapie?

Tijdsduur

Hoe lang u de lichttherapielamp gebruikt is afhankelijk van uw afstand tot de lamp. Houd er rekening mee dat u de lamp iedere dag – bij voorkeur in de ochtend – minimaal een half uur tot 2 uur moet gebruiken voor een optimaal effect. Dit hoeft niet persé aaneengesloten te zijn.

Geen vitamine D aanmaak

In tegenstelling tot zonlicht, zorgt het licht van een lichttherapielamp niet voor de aanmaak van vitamine D. Een vitamine D tekort kan de oorzaak zijn van somberheid en depressieve gevoelens. Als u klachten heeft kunt u uw huisarts om een bloedonderzoek vragen. Een tekort kunt u aanvullen met een hoogwaardig vitamine D3 supplement.

Hoewel de zonkracht in de winter niet sterk genoeg is om vitamine D aan te maken, blijft het belangrijk om voldoende naar buiten te gaan. Frisse lucht en beweging zijn goed voor uw gezondheid en gemoedstoestand. Probeer daarom – ook in de winter – elke dag te bewegen in de buitenlucht.

Mag iedereen een lichttherapielamp gebruiken?

Als u last heeft van de winterblues, maar u heeft verder geen ernstige gezondheidsklachten, dan kunt u met een gerust hart een lichttherapielamp gebruiken. Heeft u een depressie of andere psychische klachten en/of gebruikt u hiervoor medicijnen? Overleg dan eerst met uw arts. Overleg ook met uw arts indien u kwetsbare ogen heeft, overgevoelig bent voor licht, een oogaandoening heeft of medicijnen gebruikt die een verhoogde lichtgevoeligheid met zich meebrengen.

Waar moet u op letten bij aanschaf van een lichttherapielamp?

Lichttherapielampen voor de behandeling van vermoeidheid en somberheid zijn lampen zonder UV licht. Het licht moet een bepaalde lichtsterkte hebben: meestal wordt uitgegaan van 10.000 lux. Lux is een eenheid waarmee verlichtingssterkte wordt aangegeven. Ter vergelijking: kantoorverlichting is ongeveer 500 lux, zonlicht op een zomerse dag kan wel 100.000 lux zijn. Medipoint heeft lichttherapielampen in het assortiment met een lichtsterkte van 10.000 lux.

Lichttherapielampen zijn verkrijgbaar is verschillende formaten. Wanneer u de lamp op uw werk gebruikt of vaak op reis gaat en de lamp gebruikt om een jetlag tegen te gaan, kunt u kiezen voor een kleiner formaat dat gemakkelijk mee te nemen is.

Lichttherapie wordt ook toegepast bij huidklachten, zoals eczeem of psoriasis. Er wordt dan gebruik gemaakt van lampen met UV licht. Dit licht is schadelijk voor de ogen. Voor het behandelen van de winterblues worden lichttherapielampen zonder UV licht gebruikt, omdat het licht de ogen moet bereiken.

Probeer lichttherapie thuis uit!

Daglicht therapielamp (huren)

Daglicht therapielamp (huren)

€20,00 per week Meer informatie
Lichttherapielamp FW-400

Lichttherapielamp FW-400

€99,99 Meer informatie
Lamp lichttherapie Daylight Power

Lamp lichttherapie Daylight Power

€149,00 Meer informatie

Ook interessant

Snel van de griep af

Snel van de griep af

Griepje te pakken? Vervelend! Helaas bestaat er geen wondermiddel om snel van de griep af te zijn, maar met onze 5 tips kunt u wel het herstel ondersteunen.

Beter slapen: tips om in slaap te vallen

Beter slapen: tips om in slaap te vallen

Heeft u moeite met in slaap komen of slaapt u slecht? Probeer u dan vooral niet druk te maken om het niet kunnen slapen. Slaapexpert Erwin vertelt u zijn 7 slaapverwekkende tips om in slaap te vallen.

Welk hoofdkussen past bij welke slaaphouding?

Welk hoofdkussen past bij welke slaaphouding?

Voor een goede nachtrust is naast een goed matras, ook een goed hoofdkussen van belang. Bent u een zij-, rug- of buikslaper? Ontdek welk hoofdkussen het beste past bij uw slaaphouding.

Ook interessant

Snel van de griep af

Snel van de griep af

Griepje te pakken? Vervelend! Helaas bestaat er geen wondermiddel om snel van de griep af te zijn, maar met onze 5 tips kunt u wel het herstel ondersteunen.

Beter slapen: tips om in slaap te vallen

Beter slapen: tips om in slaap te vallen

Heeft u moeite met in slaap komen of slaapt u slecht? Probeer u dan vooral niet druk te maken om het niet kunnen slapen. Slaapexpert Erwin vertelt u zijn 7 slaapverwekkende tips om in slaap te vallen.

Welk hoofdkussen past bij welke slaaphouding?

Welk hoofdkussen past bij welke slaaphouding?

Voor een goede nachtrust is naast een goed matras, ook een goed hoofdkussen van belang. Bent u een zij-, rug- of buikslaper? Ontdek welk hoofdkussen het beste past bij uw slaaphouding.