basket check twitter facebook youtube linkedin voordeel-advies voordeel-assortiment voordeel-vrijheid search caret-down caret-down no-image
  • Veilig online betalen
  • Boven €25,- gratis thuisbezorgd
  • 60 echte winkels door heel nederland

Hielspoor

Hielspoor is een vervelende blessure onder de hiel, die je trainingsschema flink in de war kan schoppen. Fysiotherapeut Karlijn heeft al veel hielspoorklachten behandeld en vertelt meer over de symptomen, oorzaken en het voorkomen van deze blessure.

Hielspoor – de symptomen

‘Bij hielspoor is er sprake van groei van botweefsel op de plek waar de peesplaat aanhecht op het hielbeen (onder de hiel). Wanneer deze peesplaat wordt overbelast, kan er verhoogde trekspanning ontstaan op de plek van de aanhechting. Er kunnen dan kleine scheurtjes ontstaan op deze plaats waardoor er kalkvorming ontstaat, oftewel groei van botweefsel. Deze kalkvorming hoeft niet per definitie tot pijn of klachten te leiden. De pijn wordt vaak veroorzaakt door een ontsteking van de peesplaat onder de voet.

Klachten bij deze ontsteking zijn pijn in de hiel bij langdurig staan, wandelen of hardlopen. De pijn is veelal scherp, branderig of zeurend, vaak over de gehele onderzijde van de voet. De voet voelt daarbij ook gespannen aan. De pijn is wisselend van karakter en kan verschillen per dag. In de ochtend kunnen de klachten heviger zijn (ochtendstijfheid).

Wanneer ontstaat hielspoor?

Hielspoor kan veroorzaakt worden door verschillende zaken. De belangrijkste oorzaak is het verkeerd belasten van de voet. De voet kan bijvoorbeeld te zwaar belast worden door overmatig trainen, een slechte trainingsopbouw of het overslaan van de warming-up en/of cooling-down. Stand-afwijkingen van de benen, enkels of voeten kunnen ook zorgen voor verkeerde belasting, evenals stijve spieren, beenlengte verschil, verkeerd schoeisel of overgewicht.

Wat kan je zelf doen tegen hielspoor?

Treedt er pijn onder je hiel op tijdens of na de training? Ga dan niet door met hardlopen. Neem rust totdat de pijn is afgenomen en bouw rustig op met wandelen. Zodra je pijnvrij kunt wandelen en rustige loopscholing kunt doen, kun je je training langzaam weer opbouwen. Start bijvoorbeeld met dribbelen: in een langzaam tempo hardlopen, waarbij je hele kleine stapjes maakt en je je voeten overdreven goed afwikkelt.

Warming up en oefeningen

Zodra je je hardlooptraining weer gaat opbouwen is het belangrijk om te starten met een goede warming up, zodat je lichaam goed is voorbereid op de belasting die eraan komt. Rek daarnaast je kuitspieren zo’n drie keer per dag en bevorder de doorbloeding van de peesplaat onder de voet. Dit kan door met je voet over een balletje of een voetmassage roller te rollen.

Schoeisel en hulpmiddelen

Bij een overbelasting blessure is het verstandig om na te gaan of je hardloopschoenen nog voldoende demping bieden. Vaak gaan hardloopschoenen maar zo’n jaar tot anderhalf jaar mee. Gedurende de tijd verliezen ze hun demping, waardoor de piekkrachten die je lichaam opvangt tijdens het hardlopen steeds minder worden opgevangen door je schoenen, en steeds meer door je lichaam.

Hielspoor zooltjes

Met speciale hielspoor zooltjes in je (hardloop)schoenen kun je de druk verminderen onder de hiel, waardoor de pijn wordt verlicht tijdens belasting en de kans op genezing groter is. Hielspoor zooltjes hoeven niet aangemeten te worden en passen in vrijwel iedere schoen. Mijn advies is wel om de hielspoortjes tijdelijk te gebruiken. Het blijft tenslotte een hulpmiddel. Ga dus ook altijd op zoek naar de oorzaak van de klacht.

(Steun)zolen op maat

In geval van stand-afwijkingen van de benen, enkels of voeten, of beenlengte verschil is het raadzaam om een professional in te schakelen. Deze kan de afwijking of het lengteverschil in kaart brengen en op maat gemaakte (steun)zolen aanmeten.

Wanneer toch naar de fysio?

Blijft de pijn na 2-4 weken aanhouden, ondanks een verminderde belasting? Dan is het verstandig een bezoek te brengen aan de fysiotherapeut. De fysiotherapeut kan dan de oorzaak van de blessure onderzoeken en optimale voorwaarden voor herstel creëren. Middels een voetanalyse kan hij of zij kijken naar het looppatroon en de eventuele noodzaak van steunzolen. Daarnaast kan de fysiotherapeut je advies geven betreffende andere geschikte therapie, zoals schokgolftherapie of ultrageluidtherapie.’

Wie is Karlijn?

Hoi, ik ben Karlijn Drost, fysiotherapeute bij Movamento (sport en orthopedie) en leefstijlcoach bij mijn eigen bedrijf ‘Boost our Luck’. Mijn werk staat in het teken van het optimaliseren van ons bewegen. Ik ben altijd op zoek naar de perfecte balans tussen belasting en belastbaarheid zodat er optimaal gepresteerd kan worden.

Ik werk graag met mensen. Mijn drijfveer is mensen terug te brengen op hun oude (sport)niveau, of eigenlijk nog beter dan dat, zodat ze hun training weer kunnen oppakken en blessures in de toekomst kunnen worden voorkomen. Misschien heb jij ook wat aan mijn advies! 

Fysiotherapeut Karlijn

Lees meer

Lees nog veel meer tips en adviezen over blessures en hardlopen van Karlijn!